Pagerank Google tarafından sitelerin popülerliğini veya değerini belirtmek için Google tarafından verilen değerdir. İki tür Pagerank vardır. Birincisi Google araç çubuğundaki (toolbar) pagerank değeridir. Bu değer 0’ dan 10’ a kadar olmak üzere 10 bölmeye ayrılmıştır. Ve tam sayılarla araç çubuğuna yansıtılır. Bazı siteler daha derecelendirilmediğinden Pagerank bilgisi olmayabilir. Bunu da katarsak on bir çeşit Pagerank değeri gösterebiliriz.
İkinci çeşit Pagerank değeri Google araç çubuğunda gösterilmez. Bu değeri insaların hesaplaması çok zordur ve kimse bilmez. Buna göre derecelendirilen tüm sitelerin toplamı 1’ e eşittir. Bu da herhangi bir site için “0,00...abc...” gibi genelde karışık bir değere karşılık gelebilir. Pagerank değerini araç çubuğuna 10 bölme olarak yansıtmak güzel ve etkileyici olmuştur. Google’ ın insanlar üzerinde var olan populerliğini kullanmasına olanak sağlamıştır.
Pagerank değerinin 0 iken 1 olması, 5 iken 6 olmasından, 5 iken 6 olması 8 iken 9 olmasından çok daha kolaydır. Bu yöntem size birçok şeyi çağrıştırabilir. Bu belki de daha etkileyici olmuştur. Ve Pagerank’ i basit bir değer olmaktan çıkarmıştır.
Bazı sitelerin araç çubuğundaki Pagerank değerine örnek verelim. Google.com: 10, Adobe.com: 10, Ebay.com: 9, YouTube.com: 8, ImageShack.us: 7, superonline.com: 5, ... gibi.
Birçok insan Pagerank değerinin link yayınlama veya değiştirme gibi yöntemlerle olduğunu düşünür. Bunun için linklerini başka sitelerde yayınlamaya özen gösterirler ve çaba içindedirler. Bunu parayla da sağlayabilirler. Veya karşılıklı link verirler. Fakat son söylediğim iki yöntem Google’ ın kaliteli siteye doğru değeri vermesini zorlaştırmıştır. Bu yüzden bu yöntemler her zaman olumlu etki yapmayabilir.
PageRank Formülü
m, 0 ile 1 arasında bir gerçel sayı, k, K sitesinin, l, L sitesinin, p, P sitesinin, ..., n, N sitesinin Pagerank’ i olsun. K sitesinin dışarıya yayınladığı link sayısı K-, L’ nin L-, P’ nin P-, ..., N’ nin N- olsun. Link değişimi ile gelecek Pagerank değeri:
x={ (1-m) + m.[(k/K-) + (l/L-) + (p/P-) + ... + (n/N-)]} olarak tanımlanır.
Formülü anlamanız için bir kaç örnek soru:
1- Bu siteyi link veren sitelerin tamamının Pagerank değeri sıfır ise m kaçtır?
2- Bu siteyi bir sayfa link vermiştir ve bu sayfanın Pagerank değeri 4’ tür. Link veren sayfadan bizim sayfamıza en fazla Pagerank değeri gelmesini istersek m’ nin kaç olmasını isteriz. (Link veren sitede başka bir siteye link yoktur)
3- K-, L-, P-, ..., N- sıfır olabilir mi?
Çözümler:
1- k, l, p, ..., n nin sıfır olması durumunda “m.[(k/K-) + (l/L-) + (p/P-) + ... + (n/N-)]” terimi sıfıra eşit olacaktır. Pagerank sıfır siteden verilen link değersiz olduğundan “(1-m)” değeri de sıfır olmalıdır. Bu durumda m=1 olacaktır.
2- Formülde yerine koyduğumuzda “(1-m) + 4m” kaldığını görürüz. m en büyük 1 olacağından yerine koyduğumuzda 0 + 4 = 4 bulunur. Çünkü (1-m) teriminden kazanacağımız en fazla değer 1 olacak bunun olması durumunda 4m’ nin sıfıra eşit olduğunuz görürüz. Elimizde olan 4m terimini büyütmek daha kolay olur ve daha yararlı sonuçlar verecektir. m = 1 bulunur.
3- Çıkış linkleri olmasaydı, bir sayfadan bir sayfaya link verilmemiş olacaktı formülde yazıldığında göre en az bir siteye link verilmiştir. Aksi halde x değeri bulunamazdı. K-, L-, P-, ..., N- sıfır olamaz.
Bilinen Pagerank
Pagerank’ in işleme modeli olarak link yayınlama olabilir. Bir site başka bir siteyi link vermişse bu siteyi değerli gördüğü için vermiş olabilir. Dolayısıyla link verilen sitenin Pageran değeri yükselecektir. Bir de Pagerank değeri yüksek olan siteler link vermişse daha da artacaktır.
Pagerank formülündeki m değeri formülü daha karmaşık hale getirmiştir. Bir siteden başka siteye yayınlanan link her zaman aynı etkiyi vermez bu da insanların kesin konuşmasını önlemiştir. İnsanlar sahte link değişimlerine gitmiştir. Ve bazen parayla link alım satımı yapılmaktadır. Bu Pagerank’ in işleyişini bozabilir, Google bunun önlemini alır! Mesela bir alışveriş sitesi, başka bir alışveriş sitesinin linkini yayınlıyorsa formüldeki m olumlu etki yapabilir, fakat bir alışveriş sitesi, bir arkadaşlık sitesinin linkini yayınlamışsa formüldeki m daha az yarar sağlayabilir. Veya Google formülü kullanmadan Pagerank değerleri hakkında ciddi oynamalar yapabilir. Bir siteyi cezalandırabilir, Google sıralamasında gerilere atabilir veya siteyi Google’ dan kaldırabilir.
İnsanlar neden Pagerank’ ini Artırmak İster?
Birçok kişinin verdiği cevap:
Google’ da üst sıralara çıkmak için.
Adsense’ de tık başı ödenen ücretin artması için.
Ziyaretçilerin sitem hakkında olumlu düşünmesini sağlamak için.
Siteme reklam verilmesi için.
Siteme parayla link alımı yapabilmek için.
Bunun gibi nedenler insanların aklındadır.
PageRank Artırma Yöntemleri
Birçok sitede linkinizi yayınlayın. Birçok Pagerank 1, 2, 3 site yerine birkaç tane Pagerank 4 veya 5 sitede yayınlamanız daha olumlu sonuç verebilir.
Özgün içerik oluşturun.
İnsanlığa faydalı olan sitelerin Pagerank değeri daha yüksektir. Faydalı olduğunuzdan emin olun.
Eğer bir şirketiniz varsa ya da yaptığınız farklı bir iş hakkında wikipedia’ ye bilgi girin bu sayfadan kendi sayfanıza verdiğiniz link az da olsa Pagerank değeri verecektir.
ve verilen düşük Pagerank birçok insan üzerinde olumsuz etki oluşturabilir. Hatta kaliteli bir sitenin insanlar tarafından yanlış yorumlanmasına neden olabilir. Uzun ve kötü izler bırabilir.
Paylaşım için teşekkürler...
YanıtlaSil